Art Update


Afscheid van Rome

Rome de Eeuwige Stad? Een cliché, zeker, maar het klopt wel! Of je het nu over de stad van de keizers of die van de pausen hebt, waar je ook kijkt, uit alles spreekt hetzelfde onfeilbare gevoel voor stijl. Moeilijk te zeggen wat dat precies is. In de eerste plaats toch zuiver plastisch vermogen denk ik, een kracht en helderheid van vorm die alles doordringt en zich nergens anders zo sterk laat voelen dan hier. Maar er is meer: de kleuren, de ruimte, het licht, de Romeinen zelf natuurlijk, kortom alles wat je om je heen ziet en wat de levende realiteit uitmaakt van een stad die je het bestaan nieuw laat ervaren: nabijer, intenser en bevrijd uit de greep van de tijd. 

Een album met wat verse plaatjes ter afscheid.

Belvedere Tors, 2e, 1e v.C.

Eerst de Belvedere Tors, een beeld uit de Romeinse oudheid, dat als dé belichaming van puur plastische kracht geldt. Dan het groepsportret dat Melozzo da Forli in 1477 schilderde, met staande links de jonge Giuliano della Rovere, de man die later als paus Julius II grootheden als Rafaël en Michelangelo naar de stad zou halen en een nieuwe gouden tijd inluidde. Met als hoogtepunt natuurlijk de Sint Pieter. 

Melozzo da Forli, Sixtus IV benoemt Bartolomeo Platina tot prefect cvan de Vaticaanse Bibliotheek, 1477
Rafaël, Transfiguratie, 1517
Rafaël, School van Athene, 1510-11
Michelangelo en anderen, Sint Pieter, vanaf 1546
Michelangelo en anderen, Sint Pieter, vanaf 1546

Nederland op de Biënnale

Na alle gedoe rond de Nederlandse inzending is eindelijk het woord aan de kunst. Wat hebben Remy Jungerman en Iris Kensmil er […]

Een geschiedenis herschreven

Eindeloze rijen gisteren voor de ingang van Hamburger Bahnhof. Veel jongeren ook, allemaal speciaal gekomen voor de tentoonstelling over Emil Nolde, een […]

The State of the Art 2019

Thom van Rijckevorsel, What I Need To Know, 2018 In een vloeibare wereld waar alles van iedereen is, staat ook de kunst […]

Oh God

Wat doet de hand van die vrouw daar bij het geslacht van de gekruisigde? En die kinderen in het bordeel, wat moeten […]

Bruce Nauman in Bazel

Vanaf het eerste moment dat je het ziet weet je precies waar het over gaat; zodra je het probeert te verklaren raak […]

Picasso 1932

Het verhaal begint met twee schilderijen op één dag, 25 december 1931, op kerstdag dus. Het ene toont Olga in de gedaante […]

High Society

Wat High Society vooral tot zo’n fijne tentoonstelling maakt is dat de kunst je niet in de weg zit. Klinkt misschien vreemd […]

Gazing Ball

Ik kan niet zeggen dat het werk meteen binnenkwam. Met zijn bescheiden afmetingen bood het niet bepaald de kijkervaring die je verwachtte […]

Fernand Léger, schoonheid alom

Met zijn bondige teksten en zijn ongepolijste voorkomen bleef hij zijn leven lang de boerenjongen uit Normandië. Een imago dat naadloos aansloot […]

State of the Art 2018

Zijn we getuige van een stille revolutie of gaat het om ontwikkelingen die al langer spelen en nu pas echt zichtbaar worden? […]