Art Update


Hollandse meesters uit de Hermitage

Tegenover de vele goede redenen om niet naar Amsterdam te reizen voor Hollandse meesters uit de Hermitage staan maar enkele om dat wél te doen: Gerard Dou’s prachtige Baadster, Wintergezicht van Jan van Goyen – hoe oubollig het onderwerp ook is – en dan natuurlijk Rembrandt’s Flora, waar wij vooral naar kijken als dat prachtige portret van de jonge Saskia, de enige echte topper van de tentoonstelling
Of het moet zijn dat je, net als Stefan Kuiper die er in de Volkskrant van berichtte, ook kunt genieten van werken als De Nieuwmarkt in Amsterdam van Bartholomeus van der Helst. Een schilderij waarvan de recensent terecht opmerkt dat er alle harmonie aan ontbreekt, maar waar hij meteen aan toevoegt dat dat niet geeft omdat juist zijn artificiële karakter dit schilderij zo intrigerend maakt. Nou ja.
Wat de tentoonstelling in de eerste plaats laat zien is dat er ook in de achttiende eeuw meer geld dan smaak was. Toen Catherina de Grote haar agenten de wereld instuurde waren de echte toppers uit de zestiende en zeventiende eeuw allang onderdak. Niettemin, geld genoeg en Rusland zou en moest in de vaart der volkeren worden opgestuwd. In twintig jaar tijd werden op veilingen zo’n vierduizend werken verworven. De collectie van de Hermitage in Sint-Petersburg is het resultaat van deze verzamelwoede. Gigantisch groot, alle meesters zijn vertegenwoordigd, de Spaanse, Franse, de Italiaanse en de Hollandse, maar echte topwerken? Een aantal zeker – ik denk bijvoorbeeld aan Rembrandt’s Terugkeer van de verloren zoon of de Dronken Bacchus van Rubens -, maar relatief gezien weinig. En als het om de Hollanders gaat: van hun beste werken uit de Hermitage heeft maar een deel de reis naar Amsterdam mogen maken.
Op de komende Art Update haal ik de krenten uit de pap en plaats ik de tentoonstelling in perspectief. Met Saskia voorop.

Manifesto

Stap er vooral op af als een kunstwerk op zichzelf. Dat Manifesto een film over kunsttheorie en -filosofie is, klopt. Maar waar […]

Sky Mirror (For Hendrik)

Anish Kapoor, Sky Mirror, 2017 ‘For Hendrik’ staat er tussen haakjes achter, een eerbetoon aan de man die voor de kunstenaar in […]

Het woord is vlees geworden

De nieuwste aanwinst van Art21 is een eigenzinnig werk van het Londense kunstenaarscollectief JonesSmithJohnson. Een ironische grap, dat zeker, maar evengoed een […]

Bom in broek

Het schilderij kwam recht uit het atelier, op de sticker ernaast stond alleen nog maar de naam van de maker: Anne Imhof. […]

The Golden Tower

Al ontworpen in 1976 maar nu pas gerealiseerd. James Lee Byars heeft het niet meer mogen meemaken maar zou zich geen mooiere […]

Demon with a Bowl

Moe en bepakt in Venetië aankomen en dan meteen dit! Even slikken, wat een gedoe en wat een mensen. Horden kunstliefhebbers uit […]

Eva Braun en koning Boudewijn

De Documenta blijft verbazen. Uit alles spreekt een grote toewijding en diepgang maar nergens worden stellingen betrokken, dat is misschien wel het […]

Learning from Athens

Wie voor het spektakel komt kan beter thuisblijven: Documenta 14 is een mooie, ingetogen tentoonstelling, zeker geen show van grote namen, integendeel. De organisatoren […]

Welcome to Athens!

Wie er ooit is geweest zal het bevestigen: Athene is bepaald geen mooie of schilderachtige stad. Natuurlijk, je hebt de Akropolis, de […]