Zoals een bloemist een boeket samenstelt en een schilder de kleuren op zijn palet kiest, zo bouwt Antonis Pittas zijn kunstwerk in het Van Abbemuseum op met one liners uit nieuwsberichten. Geen al te fleurig boeket, dat is duidelijk, maar daarom natuurlijk niet minder interessant. Wat zo’n twaalf weken geleden begon met zinnen als ‘someone is looking for you’ en ‘I wish you’d come back tomorrow’, is inmiddels uitgegroeid tot een heel tekstblok. Recente regels zijn o.a. ‘I tried not to show any emotion‘ en het donkere ‘let the bordello burn’. Door de losse zinnen in een nieuwe context samen te voegen probeert de kunstenaar tot een verdichting te komen. Niet alleen letterlijk, als de verdichte betekenis van elke one liner afzonderlijk, maar ook in de zin van het spel dat ze onderling aangaan. In de poëtische ruimte die zo ontstaat krijgt de verbeelding de kans om nieuwe samenhangen en betekenissen te ontdekken.
Ik berichtte al twee keer eerder over dit project (zie I wish you’d come back tomorrow I en II). Inmiddels is het ruim halverwege en krijgen we steeds meer zicht op het resultaat.

Laten we niet alleen afgaan op de bedoelingen van de kunstenaar maar ook zelf de proef op de som nemen. Ga ervan uit dat je als bezoeker van het Van Abbe spontaan tegen het werk van Antonis aanloopt. Kijk eerst naar de foto met de buttons zoals deze op een tafel zijn uitgestald. Hier zie je de afzonderlijke tekstelementen, allemaal krantenkoppen en citaten.

De foto hierboven geeft een indruk van het geheel dat op de muur is ontstaan. De vraag is: welk beeld roept het bij je op? Alle mogelijke associaties en voorstellingen, maar ook vragen en opmerkingen zijn welkom. De reacties van het publiek maken een belangrijk deel uit van het project. Op 28 mei heb ik een afspraak met de kunstenaar voor een interview. Als je hieronder reageert zal ik je bijdrage aan hem voorleggen. Het gesprek wordt gefilmd en op deze blog gepubliceerd. Wordt dus vervolgd.