
Tobias Zielony, Südpark-1, 2003, detail
Het verhaal van de foto is simpel, iedereen herkent het meteen. Twee bullies, een meisje met een groot hart en het roodharige slachtoffer. De kracht van het beeld zit ‘m in de details. Hoe de koppen van de twee jongens op de achtergrond tot een geheel versmolten zijn. Hoe ze van je wegdraaien, exact op het juiste moment en in de goede beweging ten opzichte van de jongen en het meisje op de voorgrond. Kijk ook naar de scherpstelling: precies zo dat de bol met de rode stekeltjes zich scherp aftekent tegen een vervagende omgeving. Dáár gebeurt het immers.
Tobias Zielony is de fotograaf, een van de honderden kunstenaars die op Art Cologne vertegenwoordigd zijn. Voor het grootste deel nieuwe namen, veelal op hoog niveau bezig, elk met zijn eigen media, thema’s en concepten. Une mer à boire, zo’n beurs.

Kevin Harman voor zijn 1 Pixel Camera
Kevin Harman, vooraan in de dertig, uit Schotland, staat helemaal aan de andere kant van het spectrum aan visies en mogelijkheden. 1 Pixel Portrait heet zijn werk. Zuiver conceptueel en uiterst minimaal van uitvoering. Zodra je erin meegaat betreed je een wereld die bij iedere stap alleen maar groter en groter wordt. Heel fascinerend. Het is niets en alles tegelijk. Een nieuw nulpunt, een nieuwe start van iets dat nog helemaal ingevuld moet worden. Zoiets als het Zwarte vierkant van Malevich of 4’33” van John Cage.

Kevin Harman, 1 Pixel Portrait, 2013
Kevin Hartman maakt digitale portretten met een camera voorzien van een sensor van één pixel. Met andere woorden: hij brengt de zichtbare werkelijkheid terug tot de basiseenheid van de digitale beeldtechniek. Toch blijft elke foto 100 % een uniek portret. De kleur van de foto is immers het gemiddelde van alle kleuren die horen bij de specifieke kop die voor de camera verschijnt. Precies zoals elke andere digitale camera dat ook doet, maar dan met oneindig veel pixels.
Art Cologne, nog tot en met maandag 22 april