In een wereld die pendelt tussen de verlokkingen van de consumptiecultuur en de behoefte aan nieuwe, authentieke waarden eist design een steeds prominentere rol op. Nederland blaast internationaal gezien een aardig toontje mee. Radicaal, vrij, verfijnd, verrassend, Dutch Design is het allemaal.
Afgelopen week was er in Eindhoven de Dutch Design Week. Een week lang werd het centrum gekleurd door bonte taxi’s,vreemde tweewielers, excentriek geklede academiestudenten en horden bezoekers van heinde en ver. Op de laatste zondag kon je over de hoofden lopen. € 10,- entree p/p voor de expositie in de Design Academie was geen enkele belemmering, in tegendel zou je haast denken. En dat voor werk van studenten!

Design heeft in de laatste jaren de status verworven van beeldmedium dat bij uitstek in staat is verbindingen te leggen. In een wereld die steeds verder uit elkaar dreigt te vallen geen onbelangrijke kwaliteit. Het bezoek aan de tentoonstelling bevestigt dit beeld. Wat vooral opvalt is het ontbreken van de pretenties die ‘echte’ kunst vaak zo moeilijk verteerbaar maken. Het hele spectrum aan mogelijkheden is vertegenwoordigd: van onderzoekers die zich louter met materialen bezig houden tot aan ‘kunstenaars’ die persoonlijke statements vormgeven. Daartussenin strekt zich het immense terrein uit van de beeldproductie van een wereld waarin vrijwel alles ontworpen is. Van een theelepeltje tot een speelveldje, van een pleister tot een galajurk.
Volgend jaar weer!