
Sweetness is de titel: een gigantische maquette, uitgevoerd in suiker. Gemaakt vlak vóór de financiële crisis van 2008, maar helemaal een kunstwerk van nu: betrokken, geestrijk en tot nadenken stemmend. Kunst die er toe doet en die wars is van alle cynisme en afstandelijkheid. Daarbij ook broos en vergankelijk. Een werk dat maar zelden te zien zal zijn en uiteindelijk de tand des tijds ook niet zal doorstaan.

De suikerstad was voor het eerst te zien op de Biënnale van Sao Paulo in 2006. Meschac Gaba maakte het kunstwerk als antwoord op het thema van de tentoonstelling: How to live together?
Nou, in de eerste plaats door eerlijke handelsrelaties! En ook door het opheffen van culturele barrières, want ook die zitten ons nog altijd dwars. Al vanaf 1996, toen de kunstenaar van Benin naar Amsterdam kwam zijn dit de telkens terugkerende thema’s in zijn werk.
Een van de dingen die een maquette zo aantrekkelijk maakt is dat alles in één kleur en één materiaal is uitgevoerd. Je kijkt van grote afstand naar een wereld die een kopie is van de werkelijkheid, maar dan wel ontdaan van alle smetten van het echte leven. Alles is schoon en nieuw en roept de illusie op van een nieuw begin.
Meschac Gaba trekt deze illusie radicaal door en schept een fictieve stad die alle steden van de wereld in zich verenigt. Een zoete droom, helemaal van suiker. Maar ook een bitterzoet commentaar op de economische verhoudingen. Want – zeker als het over de handel in suiker gaat – worden die gekenmerkt door een lange geschiedenis van slavenij, koloniale uitbuiting en westers protectionisme.
Sweetness is te zien op Habita(n)t, de nieuwe tentoonstelling in de Rabo Kunstzone, tot 1 maart 2013.
Op werkdagen vrij toegankelijk van 8.30-18.00 uur.