Art Update


Extended Drawing

 

Sol Lewitt, Wall Drawing # 1183, 2005

Het werk kende ik in het algemeen wel, maar niet eerder zag ik het bij elkaar gebracht in een dergelijke rijkdom en concentratie. En dan ook nog de samenspraak met de architectuur. Ronduit prachtig.

Lopend door de zalen trof me het besef dat dit natuurlijk de afscheidstentoonstelling is van Alexander van Grevenstein. Een afscheid maar vooral ook een apotheose. Een beter eerbetoon aan zijn directeurschap is moeilijk denkbaar. Hier eindigt wat halverwege de jaren ’80 ooit begon. Met de grote minimale en conceptuele kunstenaars uit Amerika.

Onder Alexander van Grevenstein werd het Bonnefanten groot. Er kwam een nieuw museum en de collectie moest naar internationaal niveau getild worden. Dit gebeurde dus met toppers als Sol Lewitt, Bruce Nauman, Richard Serra en Robert Mangold. Ook toen al onbetaalbaar, vandaar dat de aankopen beperkt bleven. Een keuze waar je dan ook je vraagtekens bij kunt zetten maar die niettemin in de loop der jaren tot een bijzonder fraaie collectie heeft geleid. Die des te meer indruk maakt nu ze getoond wordt in samenspraak met een aantal grote werken uit andere verzamelingen.

Bruce Nauman, Live and Die, 1983, detail

Een les in kijken, dat is de tentoonstelling in de eerste plaats. Een uiterst opwindende les waar je met open mond kennis van neemt. Dit is kunst die de last van de geschiedenis radicaal van zich heeft afgeworpen, die tot de essentie is teruggebracht en laat zien waar het om draait. Hoe je met reeksen werkwoorden van maximaal vijf letters diep kunt doordringen int het bestaan. Of hoe je een ruimte optimaal tot leven kunt brengen met louter kleurige lijnen. Kunst die niets oplegt, die niets van je wilt maar alles in het werk stelt om je verbeelding te mobiliseren. That’s it. Een unieke ervaring.

Extended Drawing, Bonnefantenmuseum Maastricht, tot 15 januari