
In de vroege jaren ’90 maakte Inez van Lamsweerde naam met haar indringende commentaar op de moderne verleidingscultuur. Ze deed dit niet door er afstand van te nemen maar integendeel, door de middelen ervan te omarmen met als resultaat confronterende beelden van kleine meisjes opgetut als modepop en in de pose van een pin-up zoals in de serie Final Fantasy uit 1993. Ook was de kunstenaar een van de eersten die uitgebreid gebruik maakte van de mogelijkheden van de computer zoals te zien in de snaarstrakke beelden van skinny modellen waar het echte leven volledig uit is weggeshopt.
Enkele jaren later maakte ze samen met haar partner Vinoodh Matahin de overstap naar de modefotografie en verscheen hun werk in bladen als Vogue. Een opwindende maar ook verwarrende ontwikkeling. Klaarblijkelijk niet bedoeld als tijdelijke strategie maar als poging om voorgoed te ontsnappen aan het eenkennige wereldje van de kunst en te kunnen acteren op het podium van het grote publiek.

Op de tentoonstelling in FOAM hangen ze door elkaar heen, de werken in opdracht en het vrije werk. Althans, als dat verschil überhaupt nog van toepassing is. De kunstenaars zelf suggereren van niet, of ze dat kunnen waarmaken is nog maar de vraag.

Inez van Lamsweerde, Vinoodh Matadin, Me Kissing Vinoodh (Passionately), 1999
Lopend door de zalen word je ondergedompeld in een vloed van beelden. Veelal nogal heftige en radicale beelden die rechtstreeks binnenkomen. Doordat ze dicht op elkaar hangen en er geen mogelijkheid is om afstand te nemen blijf je vanzelf doorlopen. En dat is ook precies waar de beelden voor bedoeld lijken, voor de vluchtige consumptie van de zappende kijker. Inderdaad alsof je bladert door een tijdschrift. Als kunst zijn ze veel minder gekwalificeerd, daarvoor leiden ze teveel aan overacting en is het allemaal wel erg eendimensionaal. De beelden waar dit niet voor geldt, zoals het krachtige Me Kissing Vinoodh (Passionately) uit 1999, houden zich in dit geweld maar amper staande.
Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin, Pretty Much Everything, photographs 1985-2010, FOAM Amsterdam, tot 15 sept