Ik had nog nooit van de kunstenaar gehoord maar door één foto in de laatste Frieze is hier voorgoed verandering in gekomen. Matias Faldbakken, Noor, 36 jaar, kunstenaar én schrijver en – blijkens de zee aan informatie die één Google-klik oplevert – op beide terreinen even productief als getalenteerd.
Abstracted Car is de titel van het kunstwerk. Een uitgebrande Mercedes op zijn kant vastgesjord op een stellage op wielen. Je kunt er natuurlijk je schouders bij ophalen en denken ‘Nou en?’ maar wie zich ook maar eventjes laat raken door de impact van het beeld kan zijn ogen er niet meer van af houden.

Alleen al het op de kant geplaatst zijn van de auto. Een uiterst simpele ingreep maar wat een dramatisch effect! Wat je je al kijkend realiseert: dit kan alleen met een dikke Mercedes. Alles wat we kennen aan beelden van politici, bomaanslagen en oorlogen is hier samengebald, alle pijn en lijden gestold in de donkere kleuren en grillig vervormde materialen van de geblakerde auto. In scherp contrast hiermee en zuiver beeldend gezien perfect complementair: het klinisch strakke stalen frame met de knaloranje sjorriemen. Wat we meteen ook zien is hoe heel dit drama door het te onderwerpen aan een kille forensische analyse, kaltgestelt zal worden.
Een derde, misschien nog verontrustendere laag wordt geleverd door de ruimte eromheen. Door het hele gevaarte te presenteren in de aangename, comfortabele en verheven sfeer van het museum of de galerie zet Faldbakken niet alleen vraagtekens bij de kunst als instituut maar stelt hij ook de rol van de toeschouwer aan de orde. Nét iets meer dan de bedoeling is wordt de well-to-do kunstconsument bedient in zijn behoefte om via de kunst te proeven aan het echte leven.
Een autowrak geabstraheerd tot kunst: verwarrend en fascinerend, kunst die je onderuit haalt en je dwingt tot een herschikking van waarden. Helemaal zoals het hoort.