
Andreas Gursky, 99 Cent, 1999, detail
Lekker bekken doet het niet: MOTI. Zin om naar het MOTI te gaan? Nee, niet echt. Misschien een kwestie van tijd en gewenning. Ook met de naam die erachter schuil gaat vlot het niet zo: Museum Of The Image. Maar je zult zien, straks wordt het museum een groot succes en wordt MOTI een begrip. Zou mooi zijn. Een heel motiverende gedachte.
Vanmorgen in de Volkskrant een interessant interview met de directeur, Mieke Gerritzen, naar aanleiding van de opening van het nieuwe museum. Over de beeldcultuur, de productie en verspreiding van beelden en hoe wij ons ermee verhouden. Niet dat er heel nieuwe gezichtspunten uit naar voren komen. Twintig jaar geleden al hield een kunstenaar als Andreas Gursky ons met indringende beelden voor hoezeer het onderscheid tussen kunst en werkelijkheid is vervaagd.
Wel wordt duidelijk dat de ontwikkelingen de laatste jaren in een stroomversnelling zijn geraakt. Was het Bredaas museum zo’n vier jaar geleden nog helemaal bij de les toen het zichzelf omdoopte tot Graphic Design Museum, de nieuwe make over komt voort uit het besef dat zowel ‘graphic’ als ‘design’ hopeloos ouderwetse begrippen zijn. Wie heeft er nog belangstelling voor de ontwerp-praktijk van de vorige eeuw?
Het is natuurlijk de vraag wat de volgende stap zal zijn. Is het museum überhaupt nog wel een plek waar het gebeurt? Mieke Gerritzen merkt terecht op dat musea voor moderne kunst historische musea van de twintigste eeuw zijn geworden. Niet meer de plekken waar je met nieuwe ogen leert kijken naar de wereld van nu. Maar geldt dit niet tout court voor het museum als instituut?
A.s zondag opent SUPERMART, ‘een verhalende expositie over packaging design’. Het museum ingericht als supermarkt. Op de rekken iconische verpakkingen, ontwerpen die beklijven, met een visuele impact die de kunst naar de kroon steekt.
Ik ben heel benieuwd maar heb bij voorbaat mijn twijfels. Waarom zou er hier wel een publiek voor zijn? Toch alleen interessant voor degenen die het cultuurhistorische perspectief kennen en deze presentatie als een dialoog met de tentoonstellingen in een traditioneel museum voor moderne kunst kunnen lezen.
Wie deel heeft aan de beeldcultuur van nu gaat gewoon naar de supermarkt om de hoek.
SUPERMART, MOTI Breda, vanaf zondag 11 december