
Goede kunst heeft minder te maken met talent dan met visie. Na mijn bezoek aan het atelier van David Jablonowski was dit een van de gedachten die bleef hangen.
Als je er wat dieper op ingaat kun je het een natuurlijk niet van het ander scheiden, maar toch. Ik ken er heel wat, kunstenaars die het helemaal in de vingers hebben. Die aan alles wat ze vastpakken een aura van zeggingskracht en stijl weten toe te voegen. Maar die het nooit zullen maken, simpelweg omdat hun werk de noodzakelijke betrokkenheid of urgentie ontbeert.
Bij David Jablonowski zit dit wel goed.

Wat uit het gesprek met de kunstenaar ook weer eens naar voren kwam is hoe belangrijk het artistieke Umfeld is. Je hebt het allemaal nodig: een goede en actieve galerie, curatoren en verzamelaars, mensen die over je schrijven, musea die werk kopen. Pas in een vruchtbare wisselwerking kan het vliegwiel van een carrière op gang komen. Dan pas ook krijg je de feedback die je nodig hebt om in je kunstenaarschap te groeien.
De ster van David Jablonowski stijgt snel. Hij is nog maar net afgestudeerd maar is de laatste jaren al op een aantal podia te zien geweest. Wat vooral opvalt is de grote reikwijdte van zijn werk. Met soepel gemak verbindt hij het hier en nu met de mythische wereld van eeuwen. Daarbij combineert hij alle mogelijke materialen en objecten: offsetplaten, foto’s, ceramiek, flatscreens, staal, piepschuim. Onconventioneel en nieuw, maar tegelijkertijd getuigend van een brede, gefundeerde visie.

Neem Disposition. Een groot, massief werk dat alles heeft van een klassiek monument. Maar dat is slechts één kant. Waar het werk ook over gaat is de huid als drager van een verhaal. Over het patina van de tijd, de sporen van de geschiedenis. Kortom het kunstwerk als vertelling. Het mooie is dat het in die hoedanigheid weer rechtstreeks verbonden is met de hedendaagse beeld- en communicatiecultuur.
Dichterbij zie je ook pas dat de fysieke gestalte van het werk schijn is. Het grote horizontale blok is van piepschuim, de zwevende zuilen zijn van gips en kunnen draaien. Alle gewicht valt weg. Wat overblijft is een beeld, zuiver als projectie, helder, krachtig en tijdloos.
David Jablonowski wordt vertegenwoordigd door Galerie Fons Welters.