
Anish Kapoor, Sky Mirror, 2017
‘For Hendrik’ staat er tussen haakjes achter, een eerbetoon aan de man die voor de kunstenaar in zijn vroege jaren van grote betekenis is geweest. In 1992 was Anish Kapoor voor de meesten van ons nog een onbekende naam, in De Pont kreeg zijn werk meteen bij de opening een prominente plek. Met Descent into the Limbo als de grote hit, hét visitekaartje ook van Hendrik Driessen.
Vijfentwintig jaar later is de kunstenaar een wereldster die de allergrootste podia bedient. Dat hij De Pont niet vergeten is zegt veel.

Sky Mirror is niet alleen een prachtig geschenk, het is ook een ode aan de kunst. Een groots effect voortkomend uit een krachtig en helder idee dat zo eenvoudig mogelijk is uitgevoerd.
Anish Kapoor schuwt de grote thema’s niet, integendeel. Zijn grote kracht is dat hij zich daarbij louter beroept op het gezag van de verbeelding, er is geen enkele verwijzing naar welke mythe of traditie dan ook. Alles openbaart zich rechtstreeks aan het oog en is voor iedereen gelijk toegankelijk.

Anish Kapoor, Descent into the Limbo, 1992
Dat Sky Mirror ook kan worden gezien als een antwoord op Descent into the Limbo is zeker geen toeval. Zoals het ene werk ons naar de oneindige diepte van de onderwereld brengt, zo toont het ander het hemelse licht. Het een binnen, het ander buiten. De cirkel is rond.
Zondag 1 oktober geef ik als seizoensopening in De Pont een gratis lezing over Anish Kapoor. Klik hier voor meer informatie en aanmelding.