Haar werkwijze is niet veranderd, de resultaten zijn daarom niet minder overtuigend. Dit geldt zeker voor The Krazy House, de nieuwste video-installatie waarmee Rineke Dijkstra een indrukwekkend hoofdstuk toevoegt aan het beeldverhaal over jongeren in het uitgaansleven van Liverpool.

Rineke Dijkstra, The BuzzClub, 1995
De tentoonstelling in de Hallen in Haarlem begint met enkele van de eerste werken uit de serie. Jonge meiden die zich hebben opgedirkt voor een avondje disco en die zich, tegen een neutrale achtergrond en in helder licht, op de foto’s tonen in het hele spectrum tussen glamour en onzekerheid. Aandoenlijke, indringende en vooral ook verrassend rijke beelden die inmiddels de status van iconen bereikt hebben.

Rineke Dijkstra, Amy, Beth, 2008
In principe voegen de recente foto’s van Amy en Beth hier niet zoveel aan toe, althans niet als kunstwerken. Wat je wel constateert is dat bijna vijftien jaar na dato niet alleen de mode is veranderd, maar dat de geportretteerden zich ook veel uitgesprokener hebben gekleed en opgemaakt. Of dat een algemene constatering rechtvaardigt of louter met andere omstandigheden te maken heeft, blijft onduidelijk.

Rineke Dijkstra, The Krazy House, 2009
Hoe dan ook, het wordt pas echt interessant als we de video-ruimte binnenstappen en dezelfde jongeren tegenkomen in de filmprojecties op de vier wanden.
Zoals gezegd, de kunstenaar past nog steeds hetzelfde procédé toe. Ze scout de jongeren ‘s nachts in het uitgaansleven en filmt ze vervolgens meteen ter plekke in een speciaal ingerichte ruimte. Alles wat hen beweegt brengen ze mee, hun energie, hun power, maar ook hun dromen en verlangens, hun kwetsbaarheid en hun twijfel. Uitvergroot zichtbaar gemaakt door het van alle achtergrond te ontdoen en te onderwerpen aan de objectief registrerende blik van de toeschouwer.
In The Krazy House dansen ze op hun favoriete muziek. De een vol gevoel en overgave, de ander onzeker en stuntelig, een derde langzaam groeiend in haar rol. Ook nu weer is het vooral de enorme rijkdom die de beelden zo overtuigend maakt. Ieder detail spreek, elke beweging, elke blik vertelt een heel verhaal. Bij ieder weer anders maar altijd weer even fascinerend als aangrijpend.
Rineke Dijkstra, The Krazy House, De Hallen, Haarlem, tot 13 maart