Art Update


The One & The Many

 

Je komt binnen via een lange metalen tunnel verlicht door TL-lampen. Billboards aan de wanden roepen de voorbijgangers op om misdaad te melden. Halverwege vind je een geldautomaat, 24 uur geopend. Eronder, op de grond een tas met een slapende baby.

De gang voert naar een gigantische, schemerige ruimte die is ingericht als een willekeurige plek in een willekeurige stad. Een plein met een flatgebouw, een kinderreuzenrad, een stretched limo op blokken en een toiletcontainer. Op de achtergrond knippert een grote lichtreclame The One & The Many. Dat alles met de invulling en de details die het voor iedereen herkenbaar maken: het hufterproof straatmeubilair, de voor-elk-wat-wils-sculptuur, de graffiti op de toiletdeuren, het vuile licht van de straatlampen. Verwaaide muziek en doelloos rondhangende figuren completeren het beeld. De laatsten overigens zijn ingehuurde acteurs.

We kennen Elmgreen & Dragset nog van hun spraakmakende bijdrage aan de vorige Biënnale (zie ook mijn post van augustus 2009 Elmgreen & Dragset). Het werk dat het duo toen presenteerde was het tweede deel van een trilogie waarvan nu in de Onderzeebootloods in Rotterdam het laatste deel is te zien.

De titel, The One & The Many, zegt het al helemaal. Het gaat om de eenling en de massa. Het leven van de middenklasse in de anonieme wijken van de grote steden, waar dan ook in de ontwikkelde wereld. Een relatief comfortabel en welvarend bestaan, maar ook eenzaam en vervreemd.

De kunstenaars nodigen ons uit om alle gêne van ons af te werpen. We gluren uitgebreid naar binnen en vullen wat we zien meteen in. Dit zijn de knusse spulletjes van een ouder echtpaar, typisch het Ikea-interieur van een jongedame, het ranzige honk van een eenzame puber. De parafernalia van het moderne bestaan zijn universeel herkenbaar.

Buiten oogt het allemaal wat rauwer en vreemder. In een perfecte ruimtelijk enscenering valt alles op z’n plek. Hier geen geldautomaat met vondeling of andere vette symboliek meer, maar een subtiel samenspel van contrasterende beelden. Een kunstwerk in de gedaante van een driedimensionale film die even absurdistisch als realistisch is, even indringend als poëtisch. Ga dat zien.

Elmgreen & Dragset, Onderzeebootloods, Rotterdam t/m 25 september