Zojuist binnengekomen: de nageleverde catalogus van de tentoonstelling van Navid Nuur in De Hallen in Haarlem. De expositie loopt al een hele tijd – ik schreef er al eerder een lovend stukje over, zie Navid Nuur – het bijbehorende boekwerk liet dus nog op zich wachten. Maar het resultaat is er dan ook naar: prachtig! Alleen al de titel en de omslag: THE VALUE OF VOID NAVID NUUR. De letters zijn tegen een donkergrijze achtergrond gedrukt in een diepzwart dat voorzien is van een iriserende coating. Vóór dat je het boek geopend hebt weet je het al: dit is niet zomaar een catalogus maar een inwijding in de uiterst persoonlijke beeldwereld van Navid Nuur.

Het volgende dat je tegenkomt is een zwart inlegvel met daarop in zilveren letters een beginselverklaring van de kunstenaar:
MY WORKS (DRAWINGS, SCULPTURES, PRINTS, PHOTOS, INSTALLATIONS, ETC) ARE BEST DISCRIBED AS MODULES OF THOUGHT, WHICH I CALL ‘INTERMODULES’. THEY ARTICULATE A WAY OF THINKING ATUNED TO THE TEMPORARY, IN-BETWEEN STATE OF THINGS, CONCERNED WITH THEIR BRIEF EXISTENCE AND INTERCONNECTEDNESS.
De werken zijn dus gedachtemodules die betrekking hebben op hoe alles verenigd is in de vluchtigheid van het bestaan. Zoiets. Of dit soort teksten veel bijdraagt is de vraag. Om duidelijk te krijgen wat de kunstenaar bedoelt heb je toch weer de beelden nodig. En die zijn sterk genoeg om het ook zonder verdere uitleg te kunnen. De kracht van het werk is nou juist dat je er vanzelf van in de ban raakt. Blader maar door het boek, alles is even zinnenprikkelend als geestrijk, even terloops als magisch.

Enkele voorbeelden ter illustratie. Eerst een paar werken zonder afbeelding: een button met de tekst WE SHARE AIR, het woord TRY uitgevoerd in TL-buizen, de plinten van een kamer netjes op grootte geordend rechtop tegen de muur. En dan nog eentje mét: een van de sculpturen die de kunstenaar maakte van de restmaterialen die bij de inrichting van de tentoonstelling overbleven. ‘These are the days’ is de titel.
Navid Nuur doet het allemaal. Met groot gemak en overtuiging.