
Zoals het gisteren was wordt het nooit meer. De jongens van het Bonnefantenmuseum waren net klaar en heel even was de ruimte van mij alleen. Geluid, licht en techniek waren perfect afgesteld. Alles was helemaal aan kant, de vloer was gepoetst en de late middagzon strooide nog wat schuine balken over de wanden.
De stemmen van Ryan Trecartin’s Temp Stop en de krakende Omnigraph in Many to Many van David Jablonowski zorgden voor een subtiele geluidssculptuur. Het pas geïnstalleerde Vicks on Stainless Steel van Job Koelewijn voegde hier een frisse eucalyptusgeur aan toe. Het enige dat nog ontbrak waren de nieuwsbeelden op de flatscreen en de kranten op de tafel.
Verder helemaal goed zo, niks meer aan doen!
Vanaf vandaag gaat het allemaal beginnen. Eerst de gidsen van het museum, dan de perspreview, morgen vanaf 13.00 uur een gesprek over de tentoonstelling in L1 Cultuurcafé, zondag de preview voor genodigden en volgende week donderdag, de 29e dus, de opening voor het publiek.

Wie straks de tentoonstelling bezoekt heeft geen weet van wat er allemaal voor nodig was om dit te realiseren. Moet ook niet natuurlijk. Maar toch, om even bij de Koelewijn te blijven. Urenlang is projectleider Tom Goossen thuis in de weer geweest was met het bereiden van de zalf. Als een moderne alchemist roerend in een kookpot met een geheim mengsel. Ook het maken van de afdruk was weer een heel avontuur. Heel bewerkelijk, met een mal die eerst minutieus schoongemaakt moest worden, ontvet en vervolgens weer met zalf gevuld. Waarna het hele zaakje, een stalen schijf van zo’n tachtig kilo met daarop het zachte, kwetsbare zalfreliëf, weer aan de wand gemonteerd moest worden.

Wat de geur ervan op de wat langere termijn gaat doen weet ik niet. Gisteren in elk geval heel veel. Vicks maakt open, laat je beter ademen, geeft een licht tintelend gevoel. Wat weer perfect aansluit bij wat je op de expositie ervaart: een geïnspireerde ruimte gevuld met eigentijds werk dat in een levendige dialoog is verwikkeld.
Dat ik enthousiast ben is duidelijk. Een echte tentoonstelling wordt het pas als het publiek binnen komt. Vanaf volgende week donderdag dus.
(T)HERE, Bonnefanten Hedge House, Wijlre, 29 augustus tot 27 oktober