
Wit Dazzled Epigonos is de titel van de presentatie van Lonnie van Brummelen en Siebren de Haan bij Motive Gallery. Niet een tentoonstelling waar je zomaar even naar binnen wandelt. Je moet er wat voor doen. Wat dat betreft passen titel en tentoonstelling perfect bij elkaar. Wit Dazzled Epigonos? Zeg het maar.
Maar laat je vooral niet weerhouden door dit soort barrières. Als je een keer binnen bent betreed je een heel ingetogen en secuur vormgegeven beeldwereld waarin verleden en heden, fictie en werkelijkheid heel mooi in samenspraak zijn gebracht.
Het feitelijke onderwerp is het beroemde Pergamon-altaar uit Berlijn. Ontstaan in de tweede eeuw vóór Christus en rond 1900 naar Duitsland verscheept. Een groot werk met een groot verhaal. Allerlei thema’s komen erin samen. De geschiedenis van het Hellenistische Griekenland, de rol van Griekenland als de bakermat van de westerse beschaving, de stichting van het Duitse Keizerrijk in 1871, enz.
Van Brummelen en De Haan voegen hier nog een aantal lagen aan toe die typisch zijn voor de wereld van nu: de beeldcultuur en de multiculturele samenleving. Klinkt misschien wat gezocht maar dat is het niet. Alles is zo helder uitgevoerd dat je voortdurend het gevoel hebt dat het helemaal klopt.
Een van de werken kun je zien op de website van de kunstenaars: Revolt of the Giants – Recited by Prospective Germans. De film toont Turken die als aspirant-immigranten in Ankara op Duitse les zitten. Moeizaam lezen ze de in het Duits gestelde zaalteksten voor die de verschillende scènes op het altaar in Berlijn beschrijven. Alleen al de symmetrie is heel mooi: hier en daar, toen en nu met de ontheemding als verbindend element.

In dezelfde ruimte zien we dezelfde scènes als één fries naast elkaar. Deze reeks bestaat uit prints die zijn samengesteld uit fragmenten van meer dan honderd verschillende fotografische bronnen, kunstboeken vooral. Als je goed kijkt zie je overal verschillen in scherpte, belichting, grijstoon. De teksten eronder vertellen over de herkomst van de foto’s en voegen een hele baaierd aan ruimte- en tijdperspectieven aan het geheel toe.

Nooit was het Pergamonfries meer aanwezig en toch, als kunstobject is het verder dan ooit uit het zicht verdwenen. Veel meer dan om het ding zelf gaat het om alles wat er door de eeuwen heen aan betekenis op is neergeslagen. En hoe daarmee ons bestaan weer een spiegel voorgehouden krijgt.
Lonnie van Brummelen en Siebren de Haan, Wit Dazzled Epigonos, Motive Gallery Amsterdam, tot 30 juni